Woordspellerig (38): Slogans maken

ik weet wat ik wil, ik ga het worden

Is het wel een spel? Of is het een schrijfoefening? Een taalspelerige schrijfoefening, dan?

Een schrijvende/docerende collega van me is vaak bezig met het “empoweren” van kinderen (niet mijn woordkeuze), met het “kinderen in hun kracht zetten” (ook niet mijn woordkeuze).
Inhoudelijk is daar niets mis mee. Maar kan het speels? En niet te opgeblazen?
Ja.
Ik vroeg de kinderen van groep 5, 6, 7 en 8 persoonlijke slogans te maken. Presenteer jezelf in een of twee zinnen. Kort, bondig, al dan niet op rijm. Laat zien waar je goed in bent, waar anderen je aan kunnen herkennen.
En ik gaf voorbeelden.

  • “Goed, beter, Peter”
  • “Aby: verwoorden, vertekenen, verbeelden”
  • “Als je het echt zeker wilt weten, dan haal je mij erbij”

Was het makkelijk? Mwa.
Was het leuk? Ja.
Was het leerzaam? Zeker.

Een greep uit de resultaten?

  • “Yasmin die goed acteert, iedereen die dat accepteert”
  • “Ik ben goed in moppen, en kan goed keet schoppen”
  • “Ik zing, ik spring, zo wordt het weer leuk”
  • “Tuana maakt alles leuk met haar lach”
  • “Ik weet wat ik wil, ik ga het worden.”
  • “Ik ben moedig en Marokkaans-bloedig”
  • “Ik kan je pijn doen maar ik maak je liever beter” (Sara zit op Kickboksen, en wil later dokter worden)
  • “Ayman de verdediger: zo komen er niet langs!”
  • “Je hoort me niet maar je ziet me wel”
  • “Ik zorg voor de sfeer, dus kom maar weer”
  • “Dieren zijn niet saai voor mij, zelfs slakken niet”
  • “Daag me maar uit, ik kan het wel”

Deze schoolschrijver kookt ook

Dit (halve school-)jaar bezoek ik wekelijks BS de Atlantis, een jenaplanschool in Amsterdam Osdorp. De groepen 5, 6, 7 en 8 knutselen aan taal, maken tekeningen en teksten, soms fictie, maar vooral non-fictie. Deze week staat eten op het schoolschrijversmenu.

Boris & Berber gaan naar de drukker

“Heeft u de drukproeven gecontroleerd?”
“Ja.”
“Is alles naar wens?”
“Ja.”
“Weet u het zeker?”
“Ja.”
“Zullen we druk dan door laten gaan?”
“Ja.”
“Dan gaan we het doen.”
“Top. Heel fijn. Spannend, ook.”

Kijk hier voor meer informatie over het boek!


Pielen met Boris & Berber

Boris & Berber hebben het maar druk. Over een paar maanden verschijnen ze in boekvorm, en daar is nog een en ander aan te doen. Zo proberen ze alvast boeken (en meer) te verkopen en geld binnen te halen via de crowdfundactie. Doe mee! Volg deze link!

Boris & Berber pielen met een rits

Een paar jaar geleden maakte ik deze animatieversie bij één van de verhalen (dat was vóór de meester-illustratrice Herma Starreveld bij het project betrokken was). Kijk en lach om het gepiel van Boris & Berber!

Kijk hier voor meer informatie over het boek!

Boris en Berber houden de ballen hoog

De crowdfundactie voor “De problemen van Boris & Berber” loopt nog (https://www.voordekunst.nl/projecten/9702-de-problemen-van-boris-en-berber-1), en ik ben nog op zoek naar boekenkopers/boeksteuners.

Doe mee!

Ter introductie zie je hieronder vast een verhaal over de onnavolgbare Boris & Berber. Ze hebben zelfs de steun gekregen van één van de beroemdste Nederlanders.

Boris en Berber gaan voetballen

‘Jullie gaan op voetballen,’ zegt papa.

‘Dat is goed voor jullie,’ zegt mama.

‘Waarom?’ vraagt Berber.

‘Dan leren jullie met andere kinderen te spelen,’ zegt mama.

‘En balbeheersing,’ zegt papa.

Boris en Berber begrijpen het al. Zelfs als zij het niet willen, gaat het toch gebeuren. Want papa en mama vinden het nodig.

Boris gooit zijn handen in de lucht. ‘Pfff, goed dan,’ zegt hij.

‘Oké, vooruit dan maar,’ zegt Berber.

Papa en mama kopen broekjes en T-shirts en sokken en scheenbeschermers en voetbalschoenen en twee ballen. En ze bellen met een stel voetbalclubs. Ze vinden er zelfs eentje waar Boris en Berber terecht kunnen, allebei tegelijk, in hetzelfde team.

‘Laten we er maar het beste van maken,’ zegt Boris.

‘Je weet maar nooit waar het goed voor is,’ zegt Berber.

‘Balbeheersing! Zelfbeheersing! Conditie! Spelinzicht!’ roept de trainer. En soms ook: ‘snelheid!’ of ‘incasseringsvermogen!’ of ‘wilskracht!’. De trainer schreeuwt wat af.

Boris en Berber doen leuk mee. Ze rennen achter de ballen aan of voor de ballen uit, ze schoppen en springen en gooien, ze spélen zelfs met de bal. Zo vaak mogelijk koppen, jongleren, de bal op één vinger draaien, en nog veel meer.

‘Ik vind het eigenlijk wel leuk,’ zegt Berber

‘Ik ook,’ zegt Boris.

‘Misschien moeten we extra oefenen, en papa en mama een voorstelling geven. Dan zien ze dat we ons best hebben gedaan.’

‘En dat ze gelijk hadden!’

‘Ja, precies! Dat vinden ze fijn!’

‘We doen het.’

Boris en Berber oefenen iedere dag. Zodra ze even tijd hebben, in de schoolpauze of na het eten, staan ze buiten met de ballen te spelen.

Papa en mama vragen zich van alles af.

‘Zou dat wel goed gaan?’

‘Zijn we niet te ver gegaan?’

‘Moet het niet wat kalmer aan?’

‘Kunnen we die kinderen niet uitzetten?’

Maar verder wachten ze af.

‘We zijn zover,’ zegt Boris.

‘We doen het,’ zegt Berber.

Boris en Berber komen de woonkamer ingestormd. In voetbalkleren. Met ballen.

‘Tadaa!’ roept Boris.

‘Hooggeëerd publiek,’ roept Berber. ‘Wij tonen u … de trucs van Boris en Berber!’

Papa en mama doen wat ze moeten doen. Ze staan op en juichen en klappen.

‘Bravo!’

‘Hoera!’

‘Leve Berber!’

‘Leve Boris!’

Boris en Berber koppen de ballen naar elkaar toe. Ze laten de ballen op elkaars vingers draaien. Al draaiend gaan de ballen onder hun benen door. En het publiek is enthousiast!

‘Wil er dan nu één vrijwilliger naar voren komen?’ vraagt Berber.

Papa en mama kijken elkaar aan. Mama duwt papa naar voren. ‘Ga jij maar,’ zegt mama.

Voorzichtig loopt papa op Boris en Berber toe. Hij vraagt zich af wat hem te wachten staat.

Papa moet zijn twee wijsvingers recht omhoog houden. En Boris en Berber leggen er draaiende ballen op.

‘Rustig blijven papa!’ commandeert Boris.

‘Een beetje meebuigen,’ zegt Berber.

Papa probeert rustig te blijven. Hij probeert ook mee te buigen. Maar één bal valt. Papa probeert hem te vangen met zijn andere hand. Dat lukt natuurlijk niet, want op zijn andere hand draait ook een bal. Die andere bal vliegt de lucht in. Papa ziet het gebeuren en probeert de bal met zijn hoofd op te vangen. De bal stuitert van zijn hoofd af, komt met een knal tegen mama’s hoofd, stuitert verder tegen de glazenkast en valt stil op het tapijt. Even is het doodstil. Heel even maar. Dan klinkt er gerinkel. De glazen die in de kast stonden vallen stuk voor stuk om, als dominostenen.

‘Mijn oma’s glazen!’ roept papa. ‘Mijn erfstukken!’

Papa wordt rood en geel. Hij pakt de bal en geeft hem een rotschop. Dwars door het ruit.

Rinkel!

Hij pakt de andere bal en gooit die erachteraan. Op de weg klinkt een knal en getoeter. De bal heeft een auto geraakt.

Papa vloekt en tiert.

‘Rustig maar,’ zegt mama. ‘Rustig maar!’

‘Rustig!?’ tiert papa. ‘Rustig!? Die kinderen gaan van voetbal af! En nu meteen! Ze mogen nooit meer een balsport doen! Nooit meer! Voor mijn part gaan ze op tekenen! Of op schrijven! Of op watjes-plakken! Maar er komt nooit nooit nooit meer een bal het huis in! Nooit!’

Boris en Berber sluipen het huis uit.

‘Ik vrees dat we een andere hobby krijgen,’ zegt Berber.

‘Papa mag nog wel wat zelfbeheersing oefenen,’ zegt Boris.

‘En balbeheersing.’

‘Misschien moet papa zelf maar op voetballen.’

Kijk hier voor meer informatie over het boek!

De geschiedenis van Boris en Berber

Een heel klein stukje over de geschiedenis van mijn nieuwste boek: “de problemen van Boris en Berber”.
De crowdfundactie loopt nog (https://www.voordekunst.nl/projecten/9702-de-problemen-van-boris-en-berber-1), en het zou heel fijn zijn als je wat wil bijdragen (koop een boek! schrijf je in voor een workshop! deel dit bericht!).

Kijk hier voor meer informatie over het boek!

Boris en Berber zoeken een crowd! Help je?

“De problemen van Boris en Berber”, dat wordt de titel van mijn nieuwste boek. De verhalen zijn klaar, de tekeningen zijn gemaakt, de vormgever is bezig. En daarna wordt het gedrukt, zodat het zo in februari of maart 2020 in de winkel kan liggen.

Om het hele project tot een succes te maken, ben ik een crowdfundactie gestart via voordekunst. Ik zoek geld voor het drukwerk, maar vooral kopers voor de eerste boeken. Koop een boek! Doe mee aan een workshop! Kom naar een feestje!

Kijk op https://www.voordekunst.nl/projecten/9702-de-problemen-van-boris-en-berber-1 en doe mee.

Kijk hier voor meer informatie over het boek!

Nieuw boek: De problemen van Boris en Berber

Boris en Berber hebben het niet makkelijk. Wat ze ook doen, of ze nu zoet zijn of stout, aardig of gemeen, ze komen steeds weer in de problemen.

Het duurde even, en het is er nog niet, maar er komt een nieuw boek van me. De problemen van Boris en Berber! 25 verhalen voor kinderen van een jaar of 8 tot een jaar of 11, over een niet altijd even deugdzaam, maar wel altijd heel erg lief duo. Fijn om zelf te lezen, ook heel goed om voor te lezen. Voor kinderen en ouders die wel een geintje kunnen waarderen.

Binnenkort start de voorverkoop! Dan volgt ook meer info.

de problemen van Boris en Berber

Kijk hier voor meer informatie over het boek!

De levenscyclus van bloemen

Ik maakte een kleine animatie over de levenscyclus van bloemen. Wil je hem zien?

levenscyclus bloemen

Woordspellerig (37): Wat heeft een wat met wat te maken

Het derde taalspel dat ik beschreef, ging over het maken van combinatiewoorden. Kies twee willekeurige woorden, plak ze aan elkaar en tadaa: je hebt een nieuw Nederlands woord. Maar wat betekent dat woord? Wat is een vissen-circus? Wat is een pizza-bloem? Hoe ziet het eruit? Mijn meer dan zeer gewaardeerde collega Marie-Louise Sekrève ging met het spel aan de haal. Ze is netter dan ik, en maakte een stapel geplastificeerde woordkaartjes. Bij haar mag je er twee uitkiezen, en antwoord geven op de volgende vraag: Wat heeft het ene woord met het andere woord te maken?

Taalspel: een vis eet een zak friet
taalspel: vis eet friet

Stel nu dat je de woorden “vis” en “patat” hebt. Dan zou het kunnen dat de vis in zee zwemt, dat uit dat zeewater zout gewonnen wordt, en dat zout gebuikt wordt om de patat mee op smaak te brengen.
Het kan ook zo maar zo zijn dat er een ernstig probleem is met de Scheveningse vissenpopulatie. Alle vissen worden te dik, omdat ze de door mensen weggegooide frietjes (met mayo) opeten.
En dan heb je ook nog zakelijkere relaties, zoals de onvermijdelijke (maar overheerlijke) fish&chips.

Het zoeken naar de relatie tussen woorden test de parate kennis (in het specifieke voorbeeld over de samenstelling van menu’s), maar stimuleert ook de fantasie van de deelnemers. 
Ik ga het ook spelen. Zonder de nette kaartjes, maar met heel veel ter plekke te bedenken woorden, en met heel veel plezier.