Voor alle vormen van basisonderwijs, inclusief speciaal onderwijs, van groep 2 tot groep 8, voor kleine en hele grote groepen. Voor bibliotheken en lees- en schrijf- en teken-groepen.
Af en toe ook voor volwassenen: ouders, schrijfclubs, docenten, of studenten aan een pedagogische academie.
Afhankelijk van de soort instelling, de leeftijd van de deelnemers, de groepsomvang en de wensen van de organisatie, maak ik een programma waarbij ik put uit een goedgevulde gereedschapskist.
- Beeldend voorlezen van eigen werk, ingetogen of overweldigend, spannend of gevoelig, onzinnig of relevant.
- Vertellen in plaats van voorlezen (nog wat theatraler dan voorlezen).
- Tekenen. Laten zien hoe ik tot tekeningen van dieren kom, ook van dieren die ik nog niet ken, wat mijn tekenprincipes zijn.
- Spelen met taal. Ik heb me heel wat taalspelletjes eigen gemaakt, van eenvoudig tot complex. Het doel van de spelletjes is het verhogen van taalvaardigheid en taalplezier, het laten zien dat spelen met taal met beperkte middelen goed te doen is.
- Praten over boeken, niet alleen over die van mijzelf maar ook over die van al mijn collega’s.
- Informeren over het leven van de schrijver en alles wat te maken heeft met boeken. Van hoe schrijf/teken je een boek via hoe maak je een boek tot hoe verkoop je een boek.
- Schrijf- en tekenopdrachten, passend bij de groep en het onderwerp. Groter en kleiner, eenvoudig of moeilijk, altijd uitdagend. Voor individuen of groepjes.
- Les over de techniek van het schrijven. Over karakters, structuur, thema’s, genre’s, plotlijnen en meer.
- (Samen) ter plekke bedenken (en schrijven) van verhalen. Eén van de meest uitdagende bezigheden, lukt het bij het thema in korte tijd een verhaal te maken, met gebruik making van ideeën uit de groep? Vaak wel, soms niet. Het is altijd leerzaam.
- (Samen) tekenen van dieren/situaties, wellicht ook in combinatie met tekst. Als er dan toch getekend wordt, kunnen we ook proberen samen iets nieuws te maken.
- Vraag en antwoord. Deelnemers willen altijd van alles over van alles weten. En ik weet van alles wel wat.
- En bij gelegenheid jongleer ik wel eens met balletjes, of vouw ik ballonnenbeesten, als dat past in het verhaal.
Voor langer-durende programma’s maak ik lessenseries op maat.
Het lijkt misschien heel sterk gestructureerd, maar mijn optredens hebben een nogal improviserend karakter. En ze zijn leuk.
Ik maakte een informatieve video over schoolbezoeken. Deze staat hieronder.
Ik ben te boeken via de schrijverscentrale. Je kunt ook direct mailcontact met mij opnemen.
Als je geïnteresseerd bent in een reeks bezoeken op school, gericht op het vergroten van de taalvaardigheid van meerdere groepen, met impact voor iedereen op school, inclusief de ouders en het team, dan kan dat ook via de Schoolschrijver, waar ik al meer dan 10 jaar mee samenwerk.
1 Comment