Hartog en Hartog schreven “wie heeft wat bedacht?”. Een mooi en informatief boek over uitvindingen, ontdekkingen en verzinsels.

Voor 8+
Moon uitgevers
ISBN: 978 90 4880 012 4

Hieronder staan een paar recensies:

NBD Biblion:
Wie heeft wat, wanneer bedacht? In vogelvlucht komt de geschiedenis van allerlei voorwerpen voorbij: van tandenborstel tot taal, van negerzoenen tot oorlog en stopcontact. Ieder thema opent met een korte overzichtstabel: wat, wie, wanneer, categorie. Daarna wordt het verhaal rondom de uitvinding verteld: kort, bondig en vooral met veel humor! Bij sommige voorwerpen is dit verhaal levensecht, bij andere verzinnen de schrijvende broers zelf het verhaal (dit wordt duidelijk aangegeven). Plaatjes die uit de jaren vijftig lijken te komen, met het betreffende voorwerp, in collage-achtige stijl, maken de informatie compleet. Deze vierkante uitgave begint met een korte inleiding (hoe zijn de auteurs op het idee gekomen?) en sluit af met bronvermelding (boeken, een lange lijst met internetadressen) en een index. Het boek heeft een eigen website (www.wieheeftwatbedacht.nl); met informatie over auteurs, uitgeverij en korte stukjes uit het boek. Informatieve uitgave voor een doelgroep met een goed technisch leesniveau die hunkert naar meer ‘volwassen’ feiten, weetjes en verhalen. Dit mooi vormgegeven boek is een aanrader voor (mogelijke) uitvinders en voor liefhebbers van humoristisch beschreven informatie. Vanaf ca. 10 jaar.
(NBD|Biblion recensie, Hannelore Rubie)
KinderJuryVlaanderen:
Pindakaas en pizza. Een fiets. Een stoplicht. Allemaal heel gewone dingen waar je meestal niet over nadenkt. Maar wie heeft ze bedacht? Wanneer werden ze voor het eerst gemaakt en gebruikt? De schrijvers van dit boek werden erg nieuwsgierig en gingen op speurtocht.
Met veel grappige details vertellen ze in dit boek over al die uitvindingen waarvan je je haast niet kan voorstellen dat ze er ooit niét waren!
(KinderJuryVlaanderen, boek van de week 24 mei 2008)
leeswelp: