Oehoe Ratel Retteketet Tsjing Boem Pling!

De muis wil graag een feest geven, met muziek. Maar waar heeft hij zijn trompet toch gelaten?! Tijdens zijn zoektocht komt hij de slang, de poes, de olifant de en uil tegen. Ze willen ook allemaal op het feest komen…

Voor 4 jaar en ouder.
Zirkoon Uitgevers
ISBN 90 5247 333 1

Hieronder staan een aantal recensies:

NBD Biblion:Muis wil een feestje bouwen met taart, limonade en muziek. Voor de muziek gaat hij op zoek naar zijn trompet, maar die blijkt onvindbaar. Poes wil wel komen met zijn triangel, slang kan met een ratel muziek maken, uil kan zingen en olifant trompetteren. De kracht van dit verhaal zit niet zozeer in het gegeven als wel in de manier waarop het is uitgevoerd, met name in de onderkoelde, humoristische tekst en de verfijnde lay-out met kleine, zorgvuldig getekende en ingekleurde illustraties. Ook de rode draad van muzikale geluiden die met rode letters door de tekst loopt, is byzonder. Als muis tenslotte zijn trompet ontdekt, eerder gebruikt als koektrommel, verrekijker, prullenbak en bloemenvaas, heeft de lezer hem al vanaf het begin zien staan. Vierkant, dun voorleesboekje. De titel slaat op de geluiden die de muzikanten gaan produceren. Op de kaft staat muis die op de grote trom slaat. Voorlezen vanaf ca. 3 jaar.
(Biblion recensie, Cecile Beijk-van Daal)
Hotel Boekenlust:De Kinderboekenweek van 2004 wordt ingezet met schetterende trompetten, krassende violen, luid tromgeroffel en veel vrolijke liedjes. In 2004 is de Kinderboekenweek 50 jaar oud: tijd voor een groot feest dus! In het volgende boek trekt een dier op zoek naar zijn favoriete muziekinstrument… Een feestelijke aanrader!
In Oehoe ratel retteketet tsjing boem pling! wordt muis op een mooie dag wordt wakker. Omdat het de perfecte dag is om te feesten, gaat muis meteen aan de slag. De limonade en de taart moeten gemaakt worden en er moet natuurlijk muziek zijn! Maar de trompet van muis is zoek… De zoektocht in huis begint: muis vindt deksels (tsjing) en potten en pannen (boem). Maar de retteketet van de trompet blijft zoek. Daarom vraagt muis een aantal dieren om hulp. Poes heeft enkel een triangel en zal voor de pling zorgen en slang die komt met de ratel naar het feest. Uil komt die avond ook en belooft oehoe te zingen. En dan ontmoet muis olifant. Die weet ook niet waar de trompet is, maar heeft wel een oplossing klaar: met zijn slurf zet hij ook een aardige retteket neer. Iedereen is dus klaar voor een prachtig feest, zonder trompet. Of niet? Want die verstopt zich als vaas… Een orkest vol gasten, wat wil je meer… Oehoe ratel retteketet tsjing boem pling, een verrassend boek vol muziek.
Het leuke aan dit boek zijn de geluiden die je tijdens het voorlezen kan maken en nabootsen samen met je kind. Er komen er telkens meer bij.
Het verhaal is vrij kort en heeft een goede spanningsboog. Waar is de trompet? Op het einde volgt de oplossing (muis vindt de trompet uiteindelijk toch, ze was ‘verstopt’ als vaas) en de climax: een fantastisch feest en bijzonder concert. De tekst zit vol knipoogjes, die voor volwassenen best leuk zijn. Muis komt telkens een aartsvijand tegen, die hem maar al te graag wil opsmullen, maar weet die telkens met een list af te leiden. Zo maakt muis van elke vijand een feestvriend. De vreemde dialogen zijn trouwens heel eigen voor de stijl van Aby Hartog.
De kleurenillustraties werden tussen de tekst gevoegd. Met weinig strakke lijnen zet Aby Hartog een aantal eerder houterige personages en beelden neer. Van hem verscheen vorig jaar trouwens het opmerkelijke debuut Pas op voor de ezel en de beer, dat werd bekroond met een Pluim van de maand juli 2004. Een plezant, klein muzikaal verhaal.
(Hotel Boekenlust, I.D.)