Het paard van Sinterklaas

Het paard van Sinterklaas is het helemaal zat. Dit jaar doet hij het niet meer. Hij wil wel eens alleen op stap, zonder Sinterklaas. Maar waar haalt Sinterklaas zo snel nog een ander paard vandaan?

Voor 4 jaar en ouder.
Zirkoon Uitgevers
ISBN90 5247 364 1

Hieronder staan een aantal recensies:

Pluizer:Het paard van Sinterklaas heeft er genoeg van en wil wel eens alleen op stap. Het is een maand voor pakjesavond en Sint zit met een probleem. Hij plaatst een advertentie voor de vacature “paard van Sinterklaas”. Verschillende dieren solliciteren voor de betrekking: de poes, een koe, een hele familie muizen, een paar kangoeroes en ook het zoontje van de burgemeester. Sint leest alle brieven en hij vindt hun argumenten zeer interessant. Ze mogen allemaal eens op gesprek komen en het is telkens behoorlijk gezellig, maar toch mankeert er steeds iets aan. Ze krijgen elk een andere functie in dienst van de Sint, want er moet heel wat gebeuren. Op pakjesavond vertrekt Sint dan maar zonder paard. Paard heeft ondertussen spijt en verkleed als kameel solliciteert ook zij voor paard. De kameel wordt aangenomen. Als ze van pure blijdschap een bult verliest, doet iedereen alsof ze niet weten dat zij het echte paard is. Een leuk en grappig boekje over het leven van Sinterklaas met een aparte, originele invalshoek. De tekst is luchtig en humoristisch in een eenvoudige taal geschreven. Het verhaal is goed opgebouwd met herkenbare herhalingen en leuke wendingen en heeft een verrassend einde. Tof om voor te lezen tijdens de sinterklaasperiode, boeiend en niet te lang. Eenvoudige, ietwat naïeve illustraties zijn tussen de tekst opgenomen. Een aantrekkelijk geheel met een absurd tintje.
(Pluizer, Sieglinde Duchateau)
NBD Biblion:Het paard van Sinterklaas heeft er genoeg van; hij wil nu wel eens alleen op stap, zonder Sinterklaas. Maar hoe vindt Sint nu een nieuw paard vlak voor pakjesavond? Modern, origineel en geestig voorleesboekje voor in de sinterklaastijd. Goede opbouw van de spanning met een geruststellend einde. Meeslepend verteld in begrijpelijke taal met korte zinnetjes en veel dialoog. Aangename bladspiegel met ruimte tussen de alinea’s, gedrukt in een prettig leesbaar lettertype op stevig glad papier. De met zwarte stift getekende illustraties van de auteur hebben een krachtig en soms ietwat ‘stokkerig’ lijnenspel (hals en benen van het paard zijn slechts een lijntje) ontdaan van fratsen en heel herkenbaar voor kinderen. Ze staan los van de tekst en zijn uitgewerkt in zachte pasteltinten. De eigen stijl van de auteur/illustrator, verrassend debuterend in 2004, is verfrissend. Aantrekkelijke, verzorgde, gebonden uitgave met op het paars-witte omslag een tekening van een paardenhoofd met mijter. Op de schutbladen tekeningetjes van pakjes, mijters en baretten. Een schitterend voorleesboekje vanaf ca. 3 jaar.
(Biblion recensie, J.H.J.B. Boelens)
Boekenjeugdgids:Het paard van Sinterklaas houdt het voor gezien, dus zet de Sint een advertentie voor een nieuw paard: ‘ervaring niet noodzakelijk’. De poes denkt dat het wel iets voor haar is: ze heeft zeebenen, geen hoogtevrees, kan goed klimmen en geen ervaring! Zo volgen er nog meer dieren en ook nog het zoontje van de burgemeester. Humorvol sinterklaasverhaal, leuk voor jong en oud! Ook verscheen Het jaar van het paaskonijn (2006). Voorlezen aan 3 t/m zeker 8 jaar.
(Boekenjeugdgids, A)
Ouders Online:
Boekjes over Sint en Piet zijn vaak erg oubollig. Maar dit jaar is er een boekje verschenen dat wél leuk is, én origineel; zowel het verhaal als de illustraties. De tekeningen zijn werkelijk schitterend.
Het verhaal: het paard van Sinterklaas is het helemaal zat dit jaar. Hij doet het niet meer. Hij wil wel eens alleen op stap, zonder Sinterklaas. Maar waar haalt Sint dan nog zo snel een paard vandaan?
De poes solliciteert als paard:
“Ik heb zeebenen. Ik kan goed klimmen en springen. In heb ook negen levens. Dat is handig. Bovendien kan ik goed kopjes geven.”
Kopjes geven? dacht de Sint. Dat is een goed idee. Ik geef altijd marsepein en suikergoed. En cadeautjes. Maar kopjes, die kan ik natuurlijk ook geven. Dus mocht de poes een schoteltje melk komen drinken.
(Ouders Online, 18 november 2005, Justine Pardoen en Martine Borgdorff )
Peuterplace.nl:
Een geestig en origineel Sinterklaasverhaal waarin Sinterklaas een advertentie plaatst. Allerlei dieren en ook de zoon van de burgemeester solliciteren naar de functie van Paard van Sinterklaas.